I'm just beautiful me ! ~_^

I'm just beautiful me ! ~_^

Tuesday, 20 December 2011

the last day of primary school ! =(

sedey sangat2 sebab terpaksa tinggalkan kawan2 , cikgu dan SKBS tercinta ! huh !
lepas nieh sekolah baru dah .. tak sanggup ..!~~
kenapa erk .. setiap pertemuan ending nye mesti perpisahan ?
tak suka betoi lah ! hate it ! hate it so muchh !
mimie sayang sangat2 kat kawan2 , cikgu2 dan SKBS !
for cikgu2 yg mimie sayangi .. ::


.... mimie sayang sangat2 kat cikgu2 !
.... maafkan mimie kalaw mimie ader buat salah dengan cikgu2 ..!
.... halalkan segala ilmu yg telah cikgu2 curahkan kat mimie !
.... doakan mimie dan kawan2 berjaya sehingga ke menara gading dan dapat mencapai cita2 kami .. dan semoga menjadi orang berguna kepada negara , agama ..!


for kawan2 lak .. mimie mintax maaf kalau ader sakitkan hatiy , ejek2 , gurauan yg terlampau sehingga menyinggung kan perasaan korang ..! mimie mintak maaf sangat2 .. hope korang maafkan mimie ! btw , MIMIE TETAP SAYANGKAN KORANG SEMUA !


okay , sampai sini je .. k bye semua ! assalamualaikum <3 

love jieha !



NURSYAMIMI ATIKAH SAYANG NURUL NAJIHA SANGAT3 ! SEBAB DIA MY SAYANG ! <3


soLaT HaJaT !

\




Solat sunat hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu hajat yang besar mahupun hajat yang kecil, untuk dicapai, solat sunat hajat dilakukan pada malam hari iaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan dalam 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai kelainan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di makburkan.

PANDUAN SOLAT HAJAT:

Mandi terlebih dahulu dan mengambil wuduk. Pakaian yang bersih, yang afdal berwarna putih.

Lafaz Niat:

أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

“Ushollii sunnatal haajati rok’ataini lil laahi ta’aalaa” 

Ertinya:

“Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”

SEBENARNYA SOLAT HAJAT BOLEH DILAKUKAN DALAM 22 CARA SOLAT. HANYA CARA SOLAT HAJAT PERTAMA, KEDUA, KETIGA DAN SOLAT HAJAT KEEMPAT DITERANGKAN KALI INI.

1.Cara Solat Hajat yang pertama – Dibuat sebanyak 2 rakaat, Baca mana-mana ayat lazim selepas surah Al-Fatihah. Selepas salam masih mengadap kiblat, baca surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 152 kali. Kemudian mohonlah segala hajat pada Allah SWT.

2.Cara Solat Hajat yang kedua  Dibuat sebanyak 2 rakaat. Rakaat Pertama dibaca surah Al-Fatihah sekali dan Surah Al-Kafirun 10 kali. Rakaat Kedua dibaca surah Al-Fatihah sekali dan surah Al-Ikhlas 10 kali.

Apabila selepas memberi salam, hendaklah sujud dan membaca selawat keatas nabi sebanyak 10 kali: 

"Allaahumma sholli ‘alaa habiibika sayyidinaa Muhammadin wa aalihi wa shohbihi wa sallim".

Kemudian membaca Tasbih 10 kali: 

"Subhaanallah walhamdu lil-laah wa laa ilaaha illallaah wal llaahu akbar. wa laa haula wa laa quwwatta illaa bil laahil ‘aliyyil ‘azhiim."

Kemudian Doa ini 10 kali: 

"Robbanaa aatinaa fid dunyaa hasanah, wafil aakhirati hasanah, wa qinaa ‘adzaaban naar."

Kemudian mohonlah segala hajat semasa waktu dalam keadaan sujud. 

3.Cara solat hajat yang ketiga – Sebelum solat, mengucapkan Asktaghfirullahal' adzim seberapa banyak yang boleh untuk memohon keampunan dan keredaan daripada Allah SWT. Baca Al-Fatihah sekali dan hadiah pahalanya kepada Nabi besar SAW, seterusnya kepada sekalian roh sahabat-sahabat, keluarga-keluarga mereka, para-para tabi’in, wali Allah dan ulama as solihin serta kaum Muslimin dan Muslimat.

Kemudian baca Surah Yasin sebanyak 4 kali berturut-turut kemudian baca doa berikut:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha Suci (Allah) yang melepaskan dari setiap hutang,Maha Suci (Allah) yang melegakan dari setiap kesedihan. Maha Suci (Allah) dimana urusanNya diantara Kaf dan Nun,Maha Suci (Allah) dimana apabila Dia berkehendak untuk membuat sesuatu, Dia akan berkata; jadi, maka iapun terjadi. Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, rahmatilah penghulu kami Muhammad dan lakukanlah untukku (tunaikanlah hajat ini)…………sebutkan apa-apa hajat anda dan anda bangun untuk menunaikan solat hajat sebanyak dua rakaat seperti kaifiat solat hajat yang ke-2 tadi.

4 .Cara solat hajat yang keempat. – Dibuat sebanyak 6 rakaat dengan 3 salam. Mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 786 kali. Kemudian solat sebanyak 6 rakaat dan 3 salam berturut-turut. Pada setiap rakaat hendaklah membaca Al-Fatihah dan diiringi surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 15 kali seterusnya dibuat setiap-tiap rakaat.

Apabila selesai baca doa ini:

Ertinya:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, wahai Allah sesungguhnya aku meminta dan kelebihan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dari Mu dengan kebesaran nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dariMu dengan kemuliaan dan kekayaan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim.Dan aku meminta dariMu dengan kehebatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan kehormatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan jabarut dan malakut dan kebesaran nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan keagungan, kekuatan dan kudrat nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim, angkatlah qadarku, permudahkanlah urusanku,tutupilah kelemahanku dan cukupkanlah kefakirannku”

Monday, 19 December 2011

ape eRti KaWan ? =D

  • kawan tu bkn mcm main FUTSAL .. Mula-mula kejar.. dah dapat sepak ..
  • kawan tu bkn mcm main SKATE .. Mula-mula gosok .. lepas tu pijak ..
  • kawan tu bkn mcm main RAGBI .. Mula-mula tangkap .. dah dapat tendang ..
  • kawan tu bknnya mcm PAMPERS .. dah pakai , buang ..
  • kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS .. Waktu baru beli pakai .. Dah sengkek gadai ..
  • kawan tu bkn mcm PELANGI .. Hari cerah takde .. hujan gerimis baru muncul ..
  • kawan tu bkn mcm KERETA .. Rosak skit , jual .. ambik kereta baru ..
  • kawan tu bkn mcm CHIPSMORE .. kejap ade kejap takde ..
  • kawan tu bkn mcm BANK .. Bila dah takde duit , pegi kat sana ambik ..
  • lagi .. kawan tu mcm ape ye ???? 

Haa .. kawan tu mcm AWAK LA .. bila saya hantar msg , awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis .Walau ape pun tanggapan org tentang kawan .. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis , sedih , berduka dan sebagainya .. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara .. Yang penting , seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya ..





U.P.S.R. !





pada 17 november  2011 hari tuh , mimie happy sangat2 ! sebab mimie dah berjaya mencapai niat mimie untuk mendapat 5A dalam UPSR ! mimie happy sangat2 .. ! sampai tak tercakap lahh .. mimie tak boleh nak ktae apa2 cuma mimie hanya bersyukur kepada ALLAH S.W.T. atas kejayaan mimie ! mimie pun nak ucap terima kasih lah kepada cikgu2 yang telah mendidik mimie dan kawan2 sampai berjaya ! 

sekolah mimie yang dapat 5A ade 14 orang ! 8 lelaki 8 perempuan .. 
orang2nye ialah :: 
  • muhammad aniq 
  • mohamad ammal
  • wan muhammad isra nuaim
  • muhammad harith fahman
  • muhammad faiz 
  • muhammad ikhwan
  • kevin devies 
  • nur amalia
  • nursyamimi atikah
  • eza izzah
  • norul nadhirah
  • zinnirah
  • nur shahirah
  • faeeznur aishah
hah ! ini lah orang2 yg dapat 5A tuh !
tapi hanya beberapa orang sahaja yang dapat masok SBP ! huhu .. mimie tak dapat .. =( mimie sedey sangat2 .. tapi mimie dah pergi interview MRSM , dan mimie harap mimie dapat lah ! kalaw tak dapat jawab nye jadi USTAZAH lah mimie .. sebab ayah mimie nak hantar mimie pergi SMKA KERIAN ! oussshhh .. = ='
okay , sampai sini je lah post mimie .. sebab dah pukol 12 : 40 p.m.  dah nieh .. karang mak mimie marah pulak ! huhu .. kbye .. ASSALAMUALAIKUM ! ^_^

all about me ! ^_^

  • nama :: nursyamimi atikah binti badulisham !
  • umur :: 12 tahun !
  • sekolah :: sekolah kebangsaan bagan serai !
  • kelas :: 6 delima !
  • tarikh lahir :: 1 april 1999 !
  • tempat lahir :: hospital daerah taiping , perak !
  • anak ke :: 3 daripada 3 adik beradik ( bongsu ) !
  • kawan baik :: nur amalia , nurul najiha , nurul sahwani , nurul munirah , nurfarah alia , nur nastasya athira , alya nazeerah , faeeznur aishah , nurhanis nabila & eza izzah !
  • makanan kegemaran :: chicken chop & banyak lagi !
  • minuman kegemaran :: laici ais & tembikai laici !
  • buah kesukaan :: tembikai , epal , jambu , rambutan , anggur , strawberi & banyak lagi !
  • warna kesukaan :: biru , hijau , ungu , hitam & putih !
  • hobi :: membaca novel , bermain catur , melayari internet & menconteng !
  • cita~cita :: doktor , pensyarah & guru !
  • mata pelajaran yang diminati :: sains !
  • nama panggilan :: mimie , abby , adeq !
okay , ini serba sedikit tentang diri mimie ..! nombor telefon ..? herm , not ! sorry =) just untuk orang tertentu sahaja ! okay , bubbye .. assalamualaikum ! <3